Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

måndag 20 juni 2011

Badrum 2 & 3

Under hela våren har vi kämpat med våra två återstående badrum på övervåningen, med ett klart badrum på fem personer var de nya badrummen efterlängtade ;o)



Guest Bathroom 
som ligger direkt till vänster om entren blev först ut, anledningen till detta var att vi redan införskaffat alla inventarier och på så sett skulle vi snabbt få ett badrum till :)


Färgval

Vi har medvetet valt vitt på väggarna och grått på golven i alla bad, det neutrala kommer balanseras upp med klara färger på accossiarerna, vi har tidigare gått på minan att kakla med klara färger vilket vi med tiden blivit less på, är det något ut över det vita vi skulle kunna tänka oss är det delar i svart alt. badrum i beige/sandfärg och gärna då mosaik.


Efter att ha reglat skruvades Masterboarden upp, här en bild i duschen.




Efter fuktspärr/foliesystemet var det dags för kakel, bakom badrumsmöbeln ville Cissi ha en fondvägg var på vi valde att gå upp med golvklinkern!




En trött "kladdas" klar med klinker!




Till slut var det även fogat och klart, här till vänster det klara duschhörnet :)


   
 
och till höger den vägghängda toaletten....




och den vackra badrumsmöbeln från Miller, Tada!, visst blev det fint :)


 


Master Bahtroom
som ligger i direkt anslutning till master bedrom kommer inredas med ett uppvärmt hörnbadkar, en bänkmöbel med dubbla handfat, vägghängd toalett samt en dusch med vattenfall och skärmväggar av vatten! ;o)

Badrummet kommer även ha en bastu av enbart glasväggar, detta för att få en modern och luftig känsla, bastun kommer alltså vara en del av badrummet och då i kakel med undantag för sittbänkarna som kommer byggas i trä, tanken är att bygga dessa i 45 graders vinkel från det bakre hörnet, rent materialmässigt går det bra då innerväggarna redan är isolerade med 120mm stenull och badrumsväggarna ska kläs med Maserboard som är helt fukt och brandtåligt

Efter att ha slitit som en dåre under våren med fall och fuktspärr var det äntligen dags att få upp kakel och klinker och när det var på plats fogades väggar och golv




....och så här blev det :o)





I det här hörnet kommer glasbastun vara så småningom
(bättre bild kommer ;o)




...och i detta hörn badkaret, badrummet är således klart så när som på inventarierna, men då annat kom upp får vi återkomma med detta senare.... 



Hmmmmm........



fortsättning följer alltså så småningom....

Nästa


-------------------------------------------------------

Tips & Trix för dig som ska bygga badrum :)

Vägghängd Toalett

Tänka på att regla rejält för en vägghängd toalett, då stolen klarar 400kg gäller det ju att väggen gör det med ;o), jag reglade upp min vägg med 145mm reglar (300mm cc), dubbla reglar närmst toaletten, i väggen fällde jag sedan in en liggande 220mm regel som drogs fast med många rejäla skruv.
För att M10 bultarna som stolen sitter uppe med inte ska snurra runt inne i väggen när man drar fast stolen svetsade jag fast bultskallarna i vinkeljärn som jag sedan drog fast i baksidan på 220 mm regeln, blev kanon. Som allternativ finns färdiga stålställningar att köpa som man helt enkelt bygger in i väggen, ett bra allternativ tycker jag.



Skivmaterial

Finns mycket att väja på här, av ren noja undviker jag allt vad våtrumsgips heter (men det fungerar säkert bra), själv valde det bästa som i mitt tycke är Masterboard, lite dyrare kvm pris, lite tuffare att jobba med, men ger en stabil och garanterat säker vägg, hårdgipsskruv fungerade utmärkt att dra fast dem med (mindre skalle på dessa skruv). kan bara rekommdendera dessa skivor.
Finns ju också de där sandwich skivorna som proffsen gärna jobbar med (lättare), var ett klart alternativ och i ligger paritet med Masterboarden tycker jag....


Rördragning

För att undvika att skada vatten eller elrör så är det fördel att dra vatten rören i golven och gå upp inne i väggen och ut vid varje enhet, på så sett blottar man dem så lite som möjligt, elen drar man oftast i taket och går på så sett ner och ut dem vid varje enhet, tänk på att man inte får använda vanliga dosor i våtutrymmen (det ska er elektriker ha koll på).



Fuktspärr /Foliesystem

Vi valde ett system som tydligen fick bäst resultat i något test, säkert bra och så men visade sig va ett himla meck att få upp, dessutom litade jag inte helt på deras monteringsanvisning, nu har jag visserligen inte använt alla de andra systemen men skulle ändå ha valt något annat system då jag tyckte klistet torkade för snabbt, den fuktspärr som tidigare var godkänd och rollades ut på par timmar tog nu flera dagar och de nya reglerna och det snabba limmet höll på att ta knäcken på mig, resultatet blev kanon men tror inte att jag hade orkat använda samma igen, man ska man nu säga något om detta så är det.....
FÖLJ ANVISNINGARNA!, och du, glöm för guds skull inte manschetter och att gå upp med fuktspärren/duken på tröskeln .....


Tips när du sätta kakel!

Jag säger bara ... Använd en horisontell/vertikal laser, helt oslagbart bra att ha när man sätter kakel!

Lägg extra tid på att få till fallen, för att slippa klippa nedersta raden i olika höjder ut med de olika fallen brukar jag spackla upp golvet/fallet så att det blir en rakt golv längs väggen dvs. en hel plattrad nederst, detta gör man genom att med hjälp av laser rita en linje på väggen som man sedan spacklar upp till, jag ställde min laser i golvbrunnen och kom på såsett ner med laserlinjen.

När du är toknöjd med fallen är det dags för prajmer, efter det Golvmanschetter följt av fuktspärr, slarva inte här och följ anvisningarna från tillverkaren noga.

Kolla höjden - Snyggt om du får hel platta överst och nederst ( köp gärna platta efter takhöjden, brukar bli bra då fogarna bygger/tar några centimeter).

Centrera gärna plattorna runt fönstret och låt detta styra placeringen av plattorna på denna vägg samt väggen på andra sidan (mitt emot), Får du en "skitbit" (mindre än en halv platta) i hörnet så pröva att flytta plattorna en halv plattlängd och centrera på nytt i fönstret (dvs. antingen en hel platta mitt under fönstret eller en fog mitt i fönstret).

På de två parallella väggarna som är kvar är det snyggt om man t.ex. anpassar längden på plattorna så man får en platt längd totalt över hörnet så att hörnet bildar en platt längd, detta gör man lämpligast i det hör man ser mest när man kommer in.

Sätt väggarna först, rita en rak horisontal linje en plattrad upp, sätt fixet på plattan på första raden och fäst de längs linjen och låt denna rad sätta sig lite, sen kör man vidare med nästa rad, själv använder jag 2 millimeters snöre mellan varven, (undvik de små korsen, dock bra med några in case), täck golvet!

Sen kör man på med golvet, anpassa gärna golvplattorna efter golvbrunn/arna, tank på att man kan förskjuta brunnsgallret rätt mycket för att lättare få till ett snyggt mönster (så länge man får ur golvbrunnen lätt är det okej)

Väggfog följt av Golvfog (detta gör man rätt snabbt), jobba in fogen i skarvarna två meter i taget, (när fogen börjar bränna) brukar jag smeta ut resterna med svampen och jobba över fogarna diagonalt X över plattorna I I för att få snygga fogar, efter denna omgång tvättar men rent plattorna med att rulla ofta (Fogspann ett måste!), sen går man på nästa två meter. Det absolut viktigaste och sista tipset är att sist dra med ren svamp en gång uppifrån och ner hela vägen, tvätta svampen efter varje drag!

Selicon längs alla hörn dagen efter!

De var nog det viktigaste tipsen jag har att ge er som ska sätta tänderna i ämnet ;o)

//G....

Nästa

1 kommentar:

  1. Kanontips.. Har snart läst alla inlägg. Ska snart bygga nytt så värt extremt mycket att få läsa lite sånt här! //Erik

    SvaraRadera