Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

onsdag 15 juni 2011

Stänkputs

Vintern passerade och när värmen kom var det dags! Stefan ställde givet upp och lånade till uppgiften hem en stänkpistol med pump, "nu kör vi" sa han och innan jag visste ordet av var vi igång...
Cissi gick först och maskerade alla fönster och dörrar medan jag maskerade fasaden och blanda puts, Stefan ska ha all creed för resultatet med stänkpistolen som blev fantastiskt bra, här första väggen på G!



Tidsmässigt var perfekt att vispa en säck varvat med fylla på och flytta maskeringarna, som maskering för fasaden flyttade jag med en bred nockplåt som skruvades fast bakom träfasaden, grunden skydades med masonitremor i lagom höjd vilket fungerade över förväntan, påfyllning? ;o)
























Stefan in action!


















Viktigt att tänka på är att ytan under stänkputsen måste vara helt slätt, minsta skavank syns annas då pistolen lägger på ett jämnt lager (kändes som man hade igen alla de där timmarna man slet i fiol ;o) Stefan, ja han var grym och lyckades dölja de få ojämnheter som fanns, här är garageväggen precis klar.


















Jag passade på att täcka de blottade kubväggarna som tittade fram där det är två plan, i detta fall under burspråket i köket, här har jag redan limmat dit skivorna och återfyllt med grus, skivorna beställde jag hos Sundolitt och är av samma material som skivorna på grunden....



För att regnvattnet inte ska rinna längs skivan ner på Kubväggen monterade jag dit de medföljande Isodränplofilerna i plast, tog här ett kort på hur det ser ut ifrån sidan, det viktigasate är att man monterar profilerna bakom skivan, på så sett får man med regnvattnet på utsidan av den bruna isodränskivan.



Jag reglade upp stöttor mot den limmade skivan påsödervägen tills stödmuren kommer upp mellan hushörnet och berget, först då kan vi återfylla där och börja använde den efterlängtade pardörren i köket! :)



Så här efter kan jag bara säga att det känns fantastiskt, blev så himla toknöjd med resultatatet, faktum är att vi tre rev av hela stänkputsningen på 6 timmar fördelat på två eftermiddagar!!!
Och slutresultatet.........här! .......bara räcken och trappa kvar på denna sida nu :o)



0 kommentarer:

Skicka en kommentar