Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

lördag 30 juli 2011

Garaget

Med andra veckan in på semestern var det dags för nästa äventyr, då Cissi över en dag prioriterat upp bottenvåningen hamnade
 garaget logiskt överst då vi behövde förrådsutrymmet, men inte var jag och Lilleman ledsen för det ;o)






Då garaget är mitt andra hem hade jag planerat detta noga, jag visste exakt vad jag ville ha denna gång var på VillaBilldal får ett avlångt dubbelgarage! den i särklass viktigaste detaljen var att få en separat del med egen dörr för cyklar och "hojar", detta för att inte behöva gå förbi bilarna varje gång man ska iväg.

Så med ritningen i hand och allt material på plats var det bara att köra igång!

Först ut var att regla och dra alla elrör, dagar tog det att dra all el  (stort garage ;o), mycket att tänka på här så som larm, kontakter, styrning för lås i dörr, separata dosor till portstyrningar, placering av belysning osv.

Då vi har en del rör som går igenom garaget valde jag att bygga in dessa i en trumma, här från vänster: Gula elrör till vindkraften, isolerat frånluftsrör värmepump, isolerat 110 rör luft till kamin, 75 rör från centraldammsugaren, 110 avlopp samt 75 avlopp till VVX.





Isoleringen gick fort att peta dit, värre var det med OSB och dubbelgips, dubbelgips är ett krav när garaget ligger i huset då det räknas som en egen brandcell, dvs. ska klara 30 minuters brand, var ett himla slit och Håkan ska ha ett stort tack för hjälpen....... fast vi ser ju glada ut :oP




Spackel, 50 liter gick det åt!!! en liter per kvm golv alltså (hälften grov o fin), notera i bilden att det bara är första grovpacklingen på väggen, nyckeln är breeeeeda spacklingar som täcker skarven helt.

När det sen gäller slipa spackel har jag bara en sak att säga, hyr eller köp en Giraff !!! vilken fantastisk maskin, med rätt slippapper och stor dammsugare kopplad är detta en ren mirakelmaskin, på drygt en timme var hela garaget slipat och klart för målning...... :)
 



Färg, hela huset innefärg är målad med Caprol supertäck 3 & 7 då Ola som yrkesman rekomenderat detta (30% rabatt på Caprol om man är medlem i villaägarna), men då jag sökte en riktigt matt vit som går att tvätta av valde jag att stödja vår lokala färghandlare så det blev Beckers i garaget....





Efter att ha målat två strykningar tak och golv på samma dag, en yta på drygt 250m2 så var det trötta husägare som beundrade det klara resultatet .............







Och så här efter hylla och inventarier kommit på plats......



Belysning: i mitt förra garage hade jag monterat lysrör i 45 grader i takhörnen, dessa fick denna gång ge vika för spotar, dock kommer jag ha inbyggda lysrör i "mekhörnan" vid bänken, jag placerade spotar och portmotorena så att Surf o skidboxen fick sin rätta plats.

När det gäller portmotorer gick jag på kvalite, två Supramatic från Hörmann blev det, snabböppningshastighet samt automatisk låshake i stängt läge var saker jag prioriterade denna gång....





Det som återstår är nu är verktygsbänk och skåp, ska försöka få det klart under semestern så jag kan få upp lite bilder på hur det ska se ut ;o)

Nästa

1 kommentar:

  1. Hej! Inspirerande och fint garage!

    Hälsningar
    Lina, Beckers

    SvaraRadera